کتاب هنر شفاف اندیشیدن تالیف رولف دوبلی ترجمه عادل فردوسی پور

  • 260,000 تومان247,000 تومان


کتاب هنر شفاف اندیشیدن تالیف رولف دوبلی ترجمه عادل فردوسی پور

کتاب هنر شفاف اندیشیدن نشر چشمه

رولف دوبلی، رمان نویس و کارآفرین سوییسی، در این کتاب به تشریح 99 خطای فکری، چیستی آن ها و راه های شناختنشان و همچنین ارائه راهکارهایی جهت دوری از آن ها و یا کنترلشان می پردازد. او هدف از این کار را به زیبایی در مقدمه کتاب بیان کرده است: 

در واقع آرزوی من کاملاً ساده است: اگر ما بتوانیم بزرگترین خطاهای فکری را بشناسیم و از آن ها در زندگی شخصی، شغلی یا در دولتمان پرهیز کنیم، ممکن است شاهد جهشی در موفقیت خود باشیم. نیازی به حیله های جدید، طرح های نوین، ابزار غیرضروری و کارهای طاقت فرسا نیست؛ تمام آنچه بدان نیاز داریم پرهیز از بی خردی است.

دوبلی در هر فصل خطای فکری مورد نظرش را زیرکانه و در قالب مثال هایی گیرا به مخاطب بیان می کند و سپس به واکاوی آن خطا وعلت هایش می پردازد. او در آخر هر فصل نیز، چگونگی پرهیز از این خطا و یا کنترل آن را بررسی می کند و پیشنهادات مفیدی در این زمینه به شما ارائه می کند. او برای تبیین ماهیت خطای فکری سوالات زیر را به عنوان نمونه هایی از خطاهایی که همه ما در تفکر روزمره خود دچارش می شویم ذکر می کند:

آیا تا به حال...

زمان صرف چیزی کرده ای که در آینده احساس کنی ارزشش را نداشته؟

پول زیادی برای خرید اینترنتی پرداخت کرده ای؟

به انجام کاری که می دانی برایت مضر است اصرار کرده ای؟

سهام خود را خیلی زود یا خیلی دیر فروخته ای؟

موفقیت را نتیجه کار خود و شکست را نتیجه عوامل بیرونی دانسته ای؟

به عنوان مثال بخش هایی از فصل 60 کتاب را به صورت خلاصه در این جا بیان می کنیم:

…. مارک و جان قربانیان «توجیه تلاش» اند. وقتی توان بسیاری را در یک کار مصرف می کنی تمایل داری نتیجه اش را بیش از مقدار واقعی ببینی. توجیه تلاش یک نمونه خاص از ناهماهنگی شناختی است. گروه ها از توجیه تلاش برای جذب اعضای جدید استفاده می کنند، مثلاً در مراسم آغاز به کار. تحقیقات ثابت کرده اند هر چه پذیرفته شدن در آزمون ورودی دشوارتر باشد، اعضای گروه ارزش بیشتری برای عضویت خود قائل اند و بیشتر به آن افتخار می کنند. یک نمونه خفیف تر از توجیه تلاش اثر ایکه آ نام دارد. اثاثیه ای که ما خودمان آن ها را سرهم بندی می کنیم برایمان از هر وسیله گران قیمتی ارزشمند ترند…

...حالا که درباره توجیه تلاش آگاه شدی می توانی پروژه های خود را منطقی تر ارزیابی کنی. این کار را امتحان کن: هر وقت زمان و تلاش بسیاری صرف کاری کردی، به آن نگاه کن و نتیجه اش را ارزیابی کن؛ فقط نتیجه ی آن را. رمانی که پنج سال ویرایشش کرده ای و هیچ ناشری چاپش نمی کند؛ شاید اصلاً ارزش بردن نوبل ندارد. مدرک ام بی ای که برای آن به زحمت افتاده ای؛ آیا آن تلاش ها را به کسی توصیه می کنی؟ و دختری که سال ها دنبال او هستی؛ آیا او واقعاً از دختر مجرد دیگری که بلافاصله به تو بله خواهد گفت بهتر است؟

جهت مشاهده مشخصات کتاب روی بخش اطلاعات کتاب کلیک کنید.

شما می توانید این کتاب را هم اکنون از فروشگاه کتاب کتابیار سفارش دهید.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن تالیف رولف دوبلی ترجمه عادل فردوسی پور

مشخصات کتاب
ناشر چشمه
مولف رولف دوبلی
مترجم عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی، علی شهروز
تعداد صفحات 328
قطع رقعی
نوع جلد شومیز
شابک 9786002295224

نوشتن نظر

توجه: HTML ترجمه نمی شود!
    بد           خوب