کتاب اژدهاکشان تالیف یوسف علیخانی

  • 11,000 تومان


کتاب اژدهاکشان تالیف یوسف علیخانی

درباره کتاب

این کتاب مجموعه ۱۵ داستان کوتاه می باشد. داستان‌های مجموعه اژدهاکشان مانند مجموعه داستان های دیگر این نویسنده در فضای وهم زده یک روستا می‌گذرند و دستاوردی است از مردم روستایی به نام میلک که نویسنده به زبان داستان اعتقادات آنها را بیان می کند.

این مجموعه داستان برنده اولین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد و نامزد هشتمین دوره جایزه هوشنگ گلشیری شد.

 

داستان اژدهاکشان

در داستان اژدهاکشان فردی به نام "حضرتقلی" که امامزاده اسماعیل میلک از نوادگان اوست؛ وقتی می فهمد اژدها قصد میلک را کرده است به جنگ با اژدها می رود و او را از بین می برد تا میلک بماند. در اساطیر نیز اژدهاکش حامی مردم است که به حمایت از مردم به جنگ با اژدها می رود. اژدهاکش باید خداپرست و با ایمان باشد تا بتواند از ایزد یا ایزدان برای جنگ با اژدها که دارای نیروی اهریمنی است؛ یاری بگیرند. نويسنده در این داستان بیان می کند که هر سال وقتی سیزده به در می شود نوری از محلی که اژدها در آن کشته شده است و از امامزاده اسماعیل به سوی آسمان می رود و با هم یکی می شوند و به امامزاده شارشید می روند.

از جمله آثار دیگر علیخانی می توان بهخاما   و بیوه کشی و مجموعه داستان های  عروس بید  و قدم به خیر مادربزرگ من بود اشاره کرد.

 

قسمتهایی از کتاب

نسترنه پایش را از باغستان بیرون نگذاشته بود که فکر کرد سه کوه آن طرف تر باران تمام بشود. رنگین کمان در می آید.
چوب می زد لای چپر بین راه که نکند بز، سر به خوردن، همان جاها مانده باشد. اما فکرش سه کوه آن طرف تر بود که بعد بارندگی به آنجا می رسید؛ کوه آله منگ درآیو.
میلکی ها می گویند هر کی بتانه وقت کمان بستن آله منگ، از زیرش رد بشه، به نرسیده هاش می رسه.
خیلی سال بود فکر می کرد یک روزی با جوانی که نمی دانست کی هست دست بچه هایش را خواهد گرفت و تنها خانه پایین محله شلوغ می شود. اما نه مردی قسمتش شده بود نه پدر و مادرش مانده بودند.

 

-چرا نرفتی میلک پیش برادرات؟
-بیامدند دنبالم،اما اینجا جای من بود،نه ناحیه،نه میلک و نه هیچ جای ديگرى.
-خیالت نبود از قزوین یک راست برگردم آغگل.

 

شاید هم فکر کرده بود. شاید هم بارها و بارها دیر کردنش را برای همین دیده بود که برگشته ماکو.خیلی وقت بود تبعیدش سر آمده بود اما باز گهواره بچه را با پا تکان داده و گوله گوله نخ رنگ کرده بود که چادرشب ها خوب فروش بروند و به خودش نهیب زده بود که بچه اش اینجاست،حالا من هیچ؛ بچه ای که حالا دراز به دراز زیر چادر شب بود....


شما می توانید این کتاب را هم اکنون از فروشگاه کتابیار سفارش دهید.

برای مشاهده سایر کتاب های رمان و داستان اینجا کلیک کنید.

 

 

کتاب اژدهاکشان تالیف یوسف علیخانی

مشخصات کتاب
موضوع داستان های کوتاه فارسی - قرن 14
ناشر آموت
مولف یوسف علیخانی
تعداد صفحات 176
قطع رقعي
نوع جلد شومیز
شابک 9786009119783

نوشتن نظر

توجه: HTML ترجمه نمی شود!
    بد           خوب