کتاب قدم بخیر مادربزرگ من بود تالیف یوسف علیخانی

  • 240,000 تومان


کتاب قدم بخیر مادربزرگ من بود تالیف یوسف علیخانی

درباره کتاب

کتاب “ قدم بخیر مادربزرگ من بود ” از مجموعه داستانهای سه گانه «قدم‌بخیر مادربزرگ من بود- اژدهاکشان- عروس بید » می باشد که در آن نویسنده ما را همراه خود به گذشته می برد. گذشته ای که ریشه ماست. بنیان و اساس فرهنگی که می توان آن را هنوز در آداب و رسوم روستاییان مشاهده کرد.

این کتاب برنده بیست و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. سه داستان از این مجموعه داستان نیز لوح ویژه شانزدهمین جشنواره بین المللی جشنواره روستا را دریافت کرد.

در این کتاب داستان هایی بین واقعیت و خیال در روستای میلک و با لهجه شیرین و خاص میلکی ها روایت شده و در کل شامل 13 داستان می شود که در مدت های مختلف نوشته و جمع شده.

عنوان داستان های این کتاب عبارت اند از: "مرگی‌ناره"، "خیرالله خیرالله"، "رعنا"، "یه‌لنگ"، "مزرتی"، "آنکه دست تکان می‌داد، زن نبود"، "کفتال پری"، "میلکی مار"، "سمکهای سیاه کوه میلک"، " قدم بخیر مادربزرگ من بود"، "کفنی" و "کرنا"

از جمله آثار دیگر علیخانی می توان به “ خاما “  و ” بیوه کشی “ و مجموعه داستان های “ اژدها کشان “ و عروس بید اشاره کرد.

 

بخش هایی از کتاب

هیچ وقت توی عمرش چهارچرخه ندیده بود. از ارسلان که پرسیده بود، یادش آمد پشت کرسی نشسته بودند که گفته بود:" به قدر همین می ماند، منتها چهار تا چرخ بذار زیرش. یک طرفش هم دسته است که بتانی هلش بدهی. آن وقت هر جا که باشی یکی هست که صدا بزند چرخی!"
بعد گفت: " می شه با همین هم آدم گلیمش را از میلک در ببره؟"

 

دخترها دوره اش می کردند؛ یک سری پول خرد آورده بودند و التماس می کردند با همان تعدادی که آن ها دارند، یک پول کلاهی برایشان بدوزد. می توپید و می گفت هر چیزی برای خودش قدر و منزلتی دارد و نباید بی خود و بی جهت ارزشش را بر هم زد. یک سری هم آمده بودند که کار را ازش بدزدند و نیاز نباشد که حالا او برایشان پول کلاه بدوزد و پول اضافی داده باشند.

 

زن می دانست اگر شهر مانده بود، هرگز حاضر نمی شد که برود و برای شوهرش زن بگیرد. خودش رفت خواستگاری. خودش عروس آورد. مرد و زن را گذاشت توی خانه. خانه فقط یک اتاق داشت و یک پسین؛ که تاریک بود. آب لایه شان بود و مرد باید شب می رفت باغستانان و کل داری بون را آب نگه می داشت. زن گفت که من می روم آبیاری. تو شب اول عروسی ات هست،خانه بمان!"

 

شما می توانید این کتاب را هم اکنون از فروشگاه کتابیار سفارش دهید.

برای مشاهده سایر کتاب های رمان و داستان اینجا کلیک کنید.

 

کتاب قدم بخیر مادربزرگ من بود تالیف یوسف علیخانی

مشخصات کتاب
موضوع داستان های کوتاه فارسی قرن 14
ناشر آموت
مولف یوسف علیخانی
تعداد صفحات 112
قطع رقعی
نوع جلد شومیز
شابک 9786009119790

نوشتن نظر

توجه: HTML ترجمه نمی شود!
    بد           خوب