کتاب بیوه کشی تالیف یوسف علیخانی

  • 81,000 تومان


کتاب بیوه کشی تالیف یوسف علیخانی

داستان کتاب

در این رمان دو شخصیت محوری با عنوان «خوابیده خانم» و «بزرگ» پس از کش واکش‌های بسیار بالاخره موفق می‌شوند با هم ازدواج کنند اما روزگار بازی دیگری با آن‌ها در پیش گرفته و «بزرگ» به وسیله‌ «اژدرمار» در اژدرچشمه روستا بلعیده می‌شود.

خوابیده‌خانم می‌ماند و دخترش «عجب ناز». او مجبور است بنا به باور مردم، منتظر برادرشوهر کوچک‌تر بماند تا با او ازدواج کند. اما اندک زمانی بعد، شوهر دومش هم به وسیله «اژدرمار» کشته می‌شود و این رسم تا هفت نوبت و برای هفت برادر همسر سابقش تکرار می‌شود.

همه ماجرا در زمانی حدود 18 سال یا به حساب دقیق راوی 17 سال و 7 ماه و 7 روز روی می دهد. همه ی این اعداد با علم و با هدف انتخاب شده اند؛ از آنجا که  کتاب هفت فصل است. نام آخرین و کوچکترین برادر هم کوچک است. از بزرگ آغاز و به کوچک ختم می شود. هر چه به پایان داستان نزدیک تر می شویم، حجم فصول داستانی هم کمتر می شود. داستان هفت فصل است که فصل اول 108 صفحه است، فصل دوم 117 صفحه است، فصل سوم 15 صفحه، فصل چهارم 13 صفحه، فصل پنجم 10 صفحه و فصل ششم 9 صفحه و فصل آخر 16 صفحه است. در کل می توان گفت که از تعداد صفحات کمتر می شود و این در ساختار داستان معنادار است. هر کدام از برادرها در یکی از فصل ها به شکلی مرموز کشته می شوند و به جز کی از آنها جسد بقیه به دست نمی آید.

 

درباره کتاب

دنیا در فضای این کتاب پر از ترس و وهم و کابوس و خواب است. خواب بارها و بارها در داستان رخ می دهد. دقیقا همان طور که در داستان های شاهنامه شخصیت ها و قهرمانان از طریق خواب به وقایع آینده آگاه می شوند، در بیوه کشی هم همین قضیه مشهود است که شخصیت ها از طریق خواب، گویی به آنها الهام می شود که در آینده چه رخ می دهد.

قهرمان اصلی داستان یک زن هست و بر خلاف اسمش که خوابیده است، به قول مادرشوهرش: «نومت خوابیده و خودت ایستاده». عملا تنها فردی که در این داستان، ایستاده به نظر می آید همین خوابیده است. شخصیت مستقل تری نسبت به بقیه دارد و نگاهش به جهان اطرافش منطقی تر و انتقادی تر و عمیق تر است.

در مورد شخصیت پردازی داستان هم می توان گفت که خیلی عالیست!

از نطر جامعه شناسی می توان گفت که اثر قابل تامل می باشد و داستانِ یک روستاست. روستایی که  نویسنده به آن علاقه زیادی دارد و تلاش کرده این روستا را که عملا در صحنه ی جغرافیا مُرده است را با چنگ و دندان حفظ کند حتی شده در ادبیات. سیستم خانواده، سیستم سلسله مراتب سنت های حاکم بر این جامعه و روش های زندگی شان قابل تامل است.

از جمله آثار دیگر یوسف علیخانی می توان به رمان “ خاما “ مجموعه داستان های  عروس بید ”،  و “ اژدها کشان “ و قدم به خیر مادربزرگ من بود اشاره کرد.

 

قسمت هایی از کتاب

_ باید برم .
_ کجا ؟
_ هر جایی غیر میلک .
_ جایی نداریم آخه !
_ همه جا جای ماست ، به شرط این که خاطره هامان با ما نیایند …

 


قشنگ خانم گفته بود:حضرتقلی و پدرشوهرم هی قربان صدقه ام برفتند که آدم برایشان بیاورم!
-آدم؟
خوابیده حرف تیز قشنگ خانم را از قلبش نتوانست بیرون بکشد ، یعنی دختر آدم نیست؟!
.
اژدر سوخته بلند شد و استکان و نعلبکی راکوبید روی زمین و گفت:((این خط ،این نشان! اینا هم شاهدت! حالا ببین کی تو ره بگفتم، یا زنم میشی یا هرچی بدیدی خودت بکردی.))
-به سلامت!
-نروم چکار بخواهی بکنی؟
-تشت رسوایی ات از آسمان بیفتاده هزار بار! چیه انتظار داری لابد بلند بشوم ،هوار راه بیندازم که بیامدی و حرف نامربوط بزنی؟بگم که سرت ره انداختی بی هوا امدی توی اتاقی که سه تا بره توش هست؟
-بره؟ از ماده شیر هم کم نداری تو یکی مخصوصا
خوابیده خانم بی هوا داشت کرک های نمد زیرش را میکند. مرمر یک گوشه تکیه داده بود به دیوار و نگار هم دهانش بازمانده بود.

 

شما می توانید این کتاب را هم اکنون از فروشگاه کتابیار سفارش دهید.

برای مشاهده سایر کتاب های رمان و داستان اینجا کلیک کنید.

 

کتاب بیوه کشی تالیف یوسف علیخانی

مشخصات کتاب
موضوع رمان فارسی
ناشر آموت
مولف یوسف علیخانی
نوبت چاپ 15
سال چاپ 1400
تعداد صفحات 304
قطع رقعي
نوع جلد شومیز
شابک 9786006605074

نوشتن نظر

توجه: HTML ترجمه نمی شود!
    بد           خوب

کتاب های مرتبط